E-documentuitwisselingE-factureringPeppol

Hier vindt u alles wat u moet weten over Peppol – en meer!

2 min leestijd | 12.5.2024
Peppol

In Europa zijn er ongeveer evenveel manieren om zaken te doen als er landen of talen zijn. Hoewel we vergelijkbare manieren hebben om te verkopen en te kopen, betekenen verschillen in cultuur, taal en gewoonten dat we onszelf en ons aanbod anders presenteren, afhankelijk van waar we actief zijn.

Peppol werd opgericht met het oog op het vaststellen van één universele norm voor handel, waardoor organisaties en mensen kunnen communiceren met een gemeenschappelijke ‘taal’ voor zaken. Bedrijven van elke omvang kunnen profiteren van gestroomlijnde processen en lagere kosten wanneer hun systemen een gemeenschappelijke taal delen.

We vroegen onze experts, Risto Collanus, die actief is als Service Owner van Maventa, en Heikki Malkamäki, Product Director van Maventa, om op één pagina inzicht te geven in alle veelgestelde vragen over Peppol. Hier vindt u antwoorden in deze blogpost!

  1. Wat is Peppol?
  2. Hoe werkt Peppol?
  3. Waarom Peppol, waarom niet iets anders?
  4. Is de facturering van Peppol conform de regelgeving?
  5. Is Peppol enkel geschikt voor e-facturering of kan ik ook handelsdocumenten verwerken?
  6. Wie profiteert het meest van Peppol?
  7. Maakt de grootte van het bedrijf of de sector ervan iets uit?
  8. Hoeveel kost Peppol?
  9. Hoeveel tijd en moeite kost het om Peppol te gebruiken of te integreren in mijn systeem?

Laten we er dus gewoon in duiken.

1. Wat is Peppol?

Peppol is een wereldwijd kader voor het uitwisselen van elektronische bedrijfsdocumenten. U kunt het beschouwen als een set normen die de structuur en inhoud van verschillende soorten handelsdocumenten definieert, zoals facturen, orderdocumenten of catalogi. Peppol biedt ook een transparant, eenvoudig en veilig netwerk om uw zakenpartners te bereiken, ongeacht het land of adres waar ze actief zijn.

2. Hoe werkt Peppol?

Zakelijke documenten verzenden en ontvangen via Peppol is veilig, naadloos en makkelijk. Laten we het traject van een factuur van de afzender naar de ontvanger even bekijken in een voorbeeld hieronder.

Peppol werkt volgens een vierhoeksmodel, dat bestaat uit:

  • Afzender factuur
  • Dienstverlener die optreedt als Access Point van de afzender
  • Dienstverlener die optreedt als Access Point van de ontvanger
  • Factuurontvanger

Dienstverleners, zoals Maventa, fungeren als Access Points tot het Peppol-netwerk. Het zijn gecertificeerde entiteiten die de factuuruitwisseling namens afzenders en ontvangers afhandelen. Stelt u zich eens voor dat u een factuur vanuit uw systeem naar het Peppol-netwerk stuurt. Het wordt eerst ontvangen door het Access Point van de verzender, van waaruit het door het netwerk naar het Access Point van de ontvanger gaat. Van daaruit zorgt het Access Point van de ontvanger ervoor dat het aan de ontvanger wordt geleverd in het gewenste formaat.

3. Waarom Peppol en niet iets anders?

Er bestaan concurrerende opties voor het Peppol-netwerk, maar tot nu toe is niemand echt in de buurt gekomen van hetzelfde niveau van universaliteit. Peppol is de beste optie om te standaardiseren en een functioneel bedrijfsnetwerk op te bouwen dat het end-to-end verkeer van zakelijke documenten vergemakkelijkt.

Peppol is een van de eenvoudigste manieren om uw bedrijfsprocessen toekomstbestendig te maken. Door processen tussen verschillende bedrijfskritische systemen te standaardiseren en te automatiseren, bespaart een verbinding met Peppol tijd en moeite en komt er een einde aan de bureaucratische nachtmerries met betrekking tot de verwerking van orders en facturen. Het opent ook de deuren voor internationale handel en ondersteunt de overgang van papier en pdf naar een gestructureerd, universeel compatibel formaat, wat de factuurkwaliteit verbetert. Al met al is het een infrastructuur voor niet alleen e-facturering, maar voor alles wat u nodig hebt voor een volledig compliant en geautomatiseerd inkoopproces. 

4. Is de facturering van Peppol conform de regelgeving?

Ja. Want het belangrijkste onderdeel van de Europese norm voor e-facturering is het semantisch datamodel (EN 16931-1) met de bijbehorende bedrijfsregels. De inhoud van de facturen die door het Peppol-netwerk gaan, wordt gecontroleerd door de Access Points om aan deze norm te voldoen.

Door gebruik te maken van Peppol-facturering en de gestroomlijnde processen ervan, kunt u de noodzaak van handmatige verduidelijkingen minimaliseren en ervoor zorgen dat de gegevensuitwisseling tussen handelspartijen veilig en operationeel efficiënt verloopt. Dat is niet alleen een proactieve stap, maar ook een strategische stap om te voldoen aan de veranderende EU-regelgeving en -wetgeving. Kortom, met Peppol als infrastructuur voor facturering en uitwisseling van e-documenten kan er niets misgaan!

5. Is Peppol alleen geschikt voor e-facturering of kan ik ook handelsdocumenten verwerken?

Peppol doet veel meer dan factureren alleen. Er zijn nog heel wat andere redenen om de Peppol-infrastructuur in gebruik te nemen. Naast facturering automatiseren en standaardiseren de opties voor inkoopberichten van Peppol de orderleverings- en inkoopprocessen. Laten we hier eens wat dieper op ingaan:

Met Peppol loopt uw bedrijf vlotter en gaat u veel makkelijker aan de slag met nieuwe leveranciers of klanten. In de praktijk gaat het erom dat iedereen tijdens het volledige inkoopproces dezelfde taal spreekt, zelfs als ze verschillende computersystemen gebruiken. Op die manier stroomt alle belangrijke handelsinformatie vrij en rechtstreeks naar waar ze moet gaan, zonder verwarring of vertragingen door niet-conforme systemen.

Bovendien verzamelt u met Peppol gestructureerde gegevens, waardoor u een stevige basis legt voor de toekomstige groei van uw bedrijf. Beschouw het als het leggen van een fascinerende ‘zakelijke puzzel’. Elk stukje data is zowel een aanwijzing als een cruciaal onderdeel van het grotere plaatje. Naarmate u de puzzel legt, wordt het beeld duidelijker. Alles klopt, zodat u de hele scène begrijpt. 

Spannend is dat deze ‘businesspuzzel’ ook kan worden bekeken door slimme computerprogramma’s (zoals AI), die daarin patronen of opportuniteiten kunnen vinden. 

Die ontdekkingen kunnen uw bedrijf leiden naar nieuwe, onverwachte voordelen en inzichten die het veel meer ten goede komen dan wat u had verwacht. In een notendop krijgt u de volledige levenscyclus van handelsdocumenten via Peppol en meer.

6. Wie profiteert het meest van Peppol?

Eenvoudig gezegd: iedereen die bereid is om zijn bedrijf te laten floreren.

Peppol wordt een gamechanger voor alle soorten bedrijven, ongeacht hun omvang of wat ze doen. Dat is deels te danken aan de EU-richtlijn 2014/55/EU, die de invoering verplicht van de digitale afhandeling van alle overheidsaankopen in de EU. Hoewel de richtlijn Peppol niet specifiek vermeldt, zet ze heel wat bedrijven er voorzichtig toe aan om het te gebruiken voor het verzenden en ontvangen van facturen en andere aanbestedingsgerelateerde berichten.

Nu overheden deze digitale transformatie in de praktijk brengen, creëert het ook een domino-effect in de B2B-wereld. Peppol is niet meer alleen bedoeld voor overheidscontracten, bedrijven gebruiken het ook om met elkaar te communiceren. Dus nu aan boord gaan met Peppol is een slimme en winnende zet. Het betekent dat u vooroploopt in het voldoen aan nieuwe digitale normen en uw contacten met zowel de overheid als andere bedrijven vlotter verlopen.

Bovendien is het een slimme stap om ervoor te zorgen dat u concurrerend kunt blijven als het gaat om het binnenhalen van overheidsopdrachten.

7. Maakt de grootte van het bedrijf of een specifieke sector uit?

Bedrijven van elke omvang en in alle sectoren zullen baat hebben bij Peppol. 

Grotere ‘sweet spot’-bedrijven kunnen het volledige potentieel van automatisering benutten, omdat ze te maken hebben met een groot volume aanbestedingsdocumenten, wat een groot verschil maakt in efficiëntie in vergelijking met handmatige verwerking. Anderzijds krijgen kleinere bedrijven de mogelijkheid om hun diensten en prijzen digitaal voor te stellen aan grote inkopers via catalogi. Gezien de voordelen van automatisering en bedrijfsspecifieke voordelen, biedt Peppol uiteindelijk een gestroomlijnde en digitale automatisering van de orderverwerking, waardoor handmatig papierwerk overbodig wordt. Of u nu een groot of een klein bedrijf bent, u bespaart middelen en geld.

Deze digitaliseringsgolf treft ook andere bedrijven, zoals accountantskantoren en softwarebedrijven die ERP-systemen aan hun klanten leveren. Accountantskantoren moeten op de hoogte blijven van ontwikkelingen met Peppol om ERP-systeemleveranciers verder te begeleiden bij de integratie van Peppol-inkoopberichtencapaciteiten en zo hun aanbod en bedrijf up-to-date en concurrerend te houden in de markt.

Aan de andere kant hebben we de softwarehuizen, die ERP-systemen ontwikkelen. Deze systemen vormen de ruggengraat van veel bedrijven en helpen hen bij het beheer van verschillende delen van hun dagelijkse activiteiten. Deze softwareontwikkelaars hebben de taak om de messaging mogelijkheden van Peppol te implementeren in ERP-systemen. Het is de bedoeling dat bedrijven eenvoudig aanbestedingsdocumenten kunnen versturen en ontvangen via Peppol. 

Het is belangrijk dat bedrijven om hun ERP-providers stimuleren om prioriteit te geven aan gebruiksvriendelijke, effectieve oplossingen die de dagelijkse activiteiten helpen vereenvoudigen. Peppol speelt hierin een belangrijke rol – het gaat erom dat bedrijven vlot elektronisch kunnen communiceren en hen helpen om een einde te maken aan vervelende handmatige taken.

Kortom, om het potentieel van Peppol volledig te benutten, moeten bedrijven en accountantskantoren hun krachten bundelen om Peppol-mogelijkheden van hun ERP-systemen te vereisen. En zo wordt het hele ecosysteem – van financiële activiteiten tot dagelijkse zakelijke transacties – gestroomlijnder en efficiënter. Of het nu gaat om accountantskantoren, bedrijven of ERP-providers die hun oplossingen verkopen.

8. Hoeveel kost Peppol?

De kosten voor de implementatie van Peppol liggen bij de dienstverlener en zijn kosten. Omdat er veel aanbieders zijn met verschillende prijsmodellen – van initiële installatiekosten, integratiekosten tot transactiegebaseerde vergoedingen en maandelijkse abonnementen – kunt u deze dienstverleners vergelijken om degene te vinden die het best bij uw behoeften past. 

De keuze van het prijsmodel hangt dus af van de complexiteit van de integratie en de mate van aanpassing die nodig is. Bedrijven moeten zorgvuldig overwegen welk model het best aansluit bij hun operationele behoeften en transactievolumes om hun investering in de invoering van Peppol te optimaliseren.

Bij Maventa bieden we een op transacties gebaseerd prijsmodel aan. Zo betaalt u niet voor integratie- of installatiekosten en alleen voor wat u gebruikt. 

9. Hoeveel tijd en moeite kost het om Peppol te gebruiken of te integreren in mijn systeem?

Om Peppol te gebruiken, hoeft u misschien alleen maar op een knop in uw factureringssysteem te drukken – maar dat is het geval als uw facturen al de gedetailleerde informatie bevatten die de EN-norm vereist. Voldoen uw facturen meestal alleen aan de basisvereisten, dan moet u er mogelijk eerst meer details aan toevoegen.

In sommige gevallen is dit zelfs niet nodig, omdat Peppol rechtstreeks deel uitmaakt van het dienstenaanbod van uw operator. Deze aanpak is het eenvoudigst, waarbij uw operator de stroom van facturen in en uit uw factureringssysteem beheert in het gewenste formaat met minimale inspanning van uw kant. In deze gevallen kunt u het gewoon van bij de start gebruiken en verwachten dat de facturen ook EN-gestandaardiseerd zijn.

Als u kijkt naar een volledige Peppol-integratie, dan heb u veel meer werk. Dit omvat het ontwikkelen van systemen voor de ontvangst van berichten, automatisering van verwerking en aangepaste goedkeuringsworkflows die zijn afgestemd op het bestaande ERP-systeem van het bedrijf – van voorraadboekhouding en orderlogistiek tot facturerings- en grootboeksystemen.

Tussen deze twee – de basisactivering van Peppol en de volledige ERP-integratie – liggen de kansen voor verschillende dienstverleners om verschillende soorten diensten aan te bieden, die een andere hoeveelheid tijd en inspanning vereisen, op basis van de specifieke behoeften van hun eindklanten. Aangezien deze behoeften aanzienlijk kunnen verschillen van bedrijf tot bedrijf, wordt verwacht dat de aangeboden oplossingen ook divers zullen zijn. Het kritische element voor al deze diensten is echter het gebruik van een gestandaardiseerde communicatiemethode. Als de standaardprotocollen niet worden gevolgd, kunnen de voordelen van de standaardisering van Peppol mogelijk niet volledig worden gerealiseerd. 

Aangezien de situatie van elk bedrijf uniek is, blijkt het ondanks alles een uitdaging om een universele oplossing te creëren, zelfs als softwarebedrijven gestandaardiseerde oplossingen ontwikkelen om de implementatie in alle bedrijven te vergemakkelijken. Het is aan te raden om in verschillende ontwikkelingsfasen klein te beginnen en de voordelen te evalueren. Dat leidt tot het beste resultaat van wat belangrijk is voor uw bedrijf en behoeften.

Hoe ziet Peppol-stroomlijning er in de praktijk uit? Voorbeelden:

  1. De verwerking van inkoopfacturen, waarbij elke factuur wordt gecontroleerd en goedgekeurd. Stelt u zich eens voor dat u dit proces voor de toekomst herbekijkt: Als individu X de bevoegdheid heeft om een order te plaatsen, dan kan het goedkeuringsproces voor de aankoopfactuur worden geautomatiseerd op basis van het matchen van de inhoud van Peppol-orderberichten met de factuur. Er zijn geen verdere controles nodig. Eenvoudiger gezegd: als de order wordt geplaatst en er een overeenstemmend orderantwoord wordt ontvangen, dan kan de inhoud van de factuur automatisch worden vergeleken met het orderantwoord. Als alles overeenkomt, kan de factuur automatisch worden betaald. Dit proces stroomlijnt de flow van orders en facturen via Peppol. En u kunt afscheid nemen van handmatige controles.
  2. Productieplanning, waarbij het belangrijk is om te weten wanneer er meer materialen zullen komen. Het gebruik van de inkoopberichten van Peppol (in het bijzonder het ‘Verzendingsadvies’) maakt de timing en automatisering van ontvangsten mogelijk. Dat betekent dat bedrijven efficiënter kunnen plannen, ervoor zorgen dat materialen precies worden ontvangen wanneer ze nodig zijn, productieschema’s stroomlijnen en vertragingen verminderen.
  3. Voorraadbeheer in scenario’s met grote goederenvolumes. Het doel is om orders efficiënt en precies volgens de behoeften te plaatsen en onnodige toewijzing van fondsen aan de voorraad te vermijden. Deze aanpak zorgt ervoor dat orders gericht en goed gepland worden, waardoor uiteindelijk overtollige voorraad wordt geminimaliseerd en het gebruik van kapitaal wordt geoptimaliseerd.

10. Moeten bedrijven zich aanpassen? Waar moet u op letten?

Hoewel Peppol toegankelijk is via goed uitgeruste systemen en operators, gaat het wel gepaard met een paar nieuwe leercurves voor bedrijven – maar maakt u zich geen zorgen, ze zijn het waard.

Het belangrijkste dat gebruikers kunnen opmerken, is dat uw factureringssysteem mogelijk meer informatie nodig heeft voor de factuur dan voorheen, zoals een ordernummer of een ander referentienummer. Uw facturen kunnen ook niet worden verzonden als er informatie op de factuur ontbreekt – dit zijn in principe kleine updates van uw huidige processen.

Met Peppol-orderberichten moet u waarschijnlijk leren hoe u software gebruikt of bijwerkt die Peppol-orderdocumenten verwerkt, aangezien standaardberichten specifieke informatie in het bericht moeten bevatten. Als uw ordersysteem verouderd is, is het mogelijk niet compatibel met deze nieuwe soorten orderberichten voor Peppol.

De technische kennis die nodig is voor de integratie van Peppol kan sterk verschillen. Het gaat van kleine updates van facturen tot de complexere taak van het integreren van Peppol in uw hele ERP-systeem. Specifiek voor Peppol-facturen is de noodzaak om meer gedetailleerde informatie in te voeren cruciaal. Ook al lijkt het een kleine aanpassing, het toevoegen van meer gedetailleerde informatie aan facturen verbetert de kwaliteit ervan aanzienlijk en maakt de verwerking vlotter.

Naarmate software zich aanpast om de functies van Peppol te integreren, moeten bedrijven zich nieuwe werkwijzen eigen maken. Deze verandering zal waarschijnlijk van invloed zijn op de manier waarop de huidige processen worden uitgevoerd. Om ten volle te profiteren van Peppol moeten bedrijven creatief denken en bereid zijn om nieuwe methodes uit te proberen. Het invoeren van Peppol lijkt misschien eenvoudig, maar het vereist toewijding en flexibiliteit van bedrijven. Maar eind goed al goed – Peppol stroomlijnt de dagelijkse activiteiten en is de inspanning zeker waard, zelfs met de leercurve.

11. Hoe werkt Maventa met Peppol?

We maken al deel uit van Peppol van toen het voor het eerst op de markt kwam, en Visma was er al eerder bij betrokken, al in de vroege ontwikkelingsfase. In 2012 stuurden we de allereerste Peppol-productiefactuur uit en al vanaf dat moment zijn we een van de gevestigde Peppol-operatoren in Noorwegen. We speelden een actieve rol in het vormgeven van Peppol, door deel te nemen aan verschillende ontwikkelingswerkgroepen en directieraden en zagen het in de loop der jaren evolueren.

Maventa is al sinds 2007 toonaangevend op het gebied van e-facturering en Peppol. Met onze lange geschiedenis bij Peppol en een actieve rol in de ontwikkeling ervan, zetten we ons in om ons werk voort te zetten om van Peppol een toegankelijk en succesvol netwerk voor iedereen te maken. 

12. Hoe begin u met Peppol?

Peppol voor kmo’s

Het is het zeker waard. Het registreren als ontvanger heeft geen nadelen en als u uw facturen al elektronisch verstuurt, hebt u ze waarschijnlijk al in Peppol-formaat naar de ontvanger verzonden. Vooral de kwaliteit van de inhoud van inkomende facturen wordt verbeterd en uitgaande facturen komen minder snel vast te zitten in de ontvangende systemen door een gebrek aan informatie als het verzendende systeem facturen kan genereren volgens de norm EN16931.

Zoals gezegd, het is de moeite waard en u moet er zeker mee aan de slag. Een open houding tegenover verandering is een geweldige kans om zakelijke voordelen aan te grijpen, zoals het automatiseren van bedrijfsactiviteiten. Het registreren als ontvanger van een Peppol-factuur is de eerste stap! En daarna is het zeker de moeite waard om na te denken over hoe uw activiteiten zouden veranderen als het hele proces van order tot levering niet langer alleen via e-mail, telefoongesprekken en papieren werd beheerd, maar ook deels via systemen.

Stappen voor kmo’s: Hoe begin u met Peppol?

We hebben duidelijke stapsgewijze instructies samengesteld zodat u meteen aan de slag kunt met Peppol Messaging. Volg ze en u bent op de goede weg om uw bedrijfsstroom te stroomlijnen.

  1. Controleer de compatibiliteit van uw factureringssoftware: Eerst en vooral moet u ervoor zorgen dat uw huidige factureringssoftware data met een toereikende kwaliteit kan produceren en beheren. Dit omvat de compatibiliteit met de EN16931-norm, of idealiter de mogelijkheid om het Peppol BIS-formaat te verwerken.
  2. Controleer of uw e-factureringsoperator een Peppol-dienstverlener is: Bevestig dat uw e-factureringsoperator een Peppol-dienstverlener is. In Finland wordt bijvoorbeeld van alle aanbieders verwacht dat ze deel uitmaken van dit netwerk, maar het is altijd goed om te controleren of uw lokale operatoren dat ook doen. Maventa is ook een gecertificeerde Peppol-dienstverlener onder de naam Visma Software International AS. De volledige lijst van gecertificeerde Peppol-providers vindt u hier.
  3. Raadpleeg uw accountantskantoor: Als u voor uw bedrijf een accountantskantoor inzet, vraag dan na of zij zowel het ontvangen als het versturen van facturen via Peppol ondersteunen. Op die manier zijn alle financiële processen gestroomlijnd en Peppolproof. Als dat niet het geval is, vraag dan aan de ERP-provider om Peppol in hun systeem op te nemen.

Peppol voor softwarebedrijven

Met Peppol gaat het niet alleen om het verbeteren van de mogelijkheden van uw software. Het is een klantgerichte aanpak die uw bedrijf positioneert als een vooruitstrevende en moderne leverancier in de ERP- en factureringssoftwaremarkt.

De voordelen zijn niet exclusief voor uw klanten. Uw softwarebedrijf zal ook baat hebben bij het aanbieden van Peppol als onderdeel van uw serviceaanbod:

Val op: uw software onderscheidt zich doordat ze facturen en documenten eenvoudig op dezelfde manier kan verwerken volgens de normen, overal ter wereld.

Tevreden klanten: uw klanten besparen tijd en geld, waardoor ze tevredener zijn en meer kans hebben om bij uw software te blijven.

Breid uw marktaandeel uit: dit helpt u uw software te verkopen aan meer bedrijven, in uw eigen land en in andere landen, omdat ze wereldwijd willen werken zonder extra gedoe. Houd er rekening mee dat sommige landen speciale extra vereisten hebben met betrekking tot de inhoud van facturen voor binnenlands verkeer: Italië, Polen, Denemarken, Frankrijk en Nederland om er maar een paar te noemen. Geen zorgen, wij helpen u graag verder.

Leiderschap: Door met Peppol te werken, houdt u uw software up-to-date met de nieuwste regels en technologie, waardoor u vooroploopt.

Stappen voor softwareleveranciers: Hoe begin u met Peppol?

Beginnen met Peppol-integratie lijkt misschien afschrikwekkend, maar het is een eenvoudig proces dat de mogelijkheden van uw software aanzienlijk kan verbeteren. Dit zijn de stappen voor softwareleveranciers om aan de slag te gaan met Peppol:

  1. Peppol begrijpen: Begin met een grondige kennismaking met wat Peppol is en hoe het werkt. Als u inzicht krijgt in de structuur ervan, begrijpt u meteen hoe uw klanten kunnen profiteren van de integratie van Peppol in uw software.
  2. Beoordeel uw behoeften: Evalueer uw software – ga na hoe de integratie van Peppol aansluit bij uw doelstellingen en wat uw klanten nodig hebben voor een naadloze documentuitwisseling wereldwijd.
  3. Maak kennis met de speciale vereisten in uw doelmarkt: als u van plan bent om uw software in het buitenland te verkopen, informeer dan bij uw serviceprovider naar de speciale nationale vereisten van de landen van uw klanten.
  4. Haal de juiste tools in huis: Om Peppol te integreren, hebt u de juiste tools en Access Points nodig. Hier wordt de keuze van de juiste partner cruciaal. Die vereenvoudigt de integratie van Peppol en zorgt ervoor dat het proces het serviceaanbod van uw software op een effectieve manier verbetert. Ze bieden de ondersteuning en tools die nodig zijn voor een naadloze overgang, zodat uw software makkelijk wereldwijd verbinding kan maken.
  5. Plan integratie: Beschrijf hoe Peppol in uw bestaande softwarearchitectuur past. Planning draagt bij aan een vlot integratieproces door verstoringen tot een minimum te beperken en het bepalen van mijlpalen te vergemakkelijken.
  6. Test en test opnieuw: Voordat u Peppol volledig implementeert, moet u grondig testen om er zeker van te zijn dat alles werkt zoals verwacht en voldoet aan de normen voor uw gebruikerservaring en die van uw klanten. Werk samen met uw partneroperator en voer een end-to-end test uit.
  7. Rol uit: Zodra het testen is voltooid, rolt u de Peppol-integratie uit naar uw gebruikers. Bied hen ondersteuning en richtlijnen over het gebruik van de nieuwe functies om hun documenten te verwerken.
  8. Blijf op de hoogte: Peppol en de regelgeving evolueren voortdurend. Werk samen met een partner die u op de hoogte houdt van deze veranderingen en zorgt voor voortdurende compliance en concurrentievermogen.

Sinds het begin zijn wij bij Maventa een belangrijke leverancier die inzichtelijke begeleiding en ondersteuning biedt aan softwarebedrijven die willen aansluiten bij het Peppol-netwerk. Met jarenlange ervaring op het gebied van e-facturering en partnerschappen staan wij klaar om uw integratieproces zo vlot mogelijk te laten verlopen en onze ervaring te benutten om uw softwarebedrijf te helpen nieuwe doelen te bereiken. We helpen u graag verder!